Κέντρο λογοθεραπείας Διάλογος: Σύμβαση με όλα τα ταμεία | Δωρεάν αξιολόγηση

Μπορείτε να μας βρείτε εδώ:

Κέντρο λογοθεραπείας Διάλογος - Λογοθεραπεύτρια Έλενα Πατσιαλή

Λεωφόρος Γ. Παπανικολάου 77
570 10 Πεύκα - Ρετζίκι, Θεσσαλονίκη

Τηλέφωνο 2314 000.952
Κινητό τηλέφωνο 6979 890.122

%65%6C%65%6E%61%6C%6F%67%6F%74%68%65%72%61%70%79%40%68%6F%74%6D%61%69%6C%2E%63%6F%6D

Ωράριο λειτουργίας

Κατόπιν ραντεβού.

map

Άρθρα Κέντρου Λογοθεραπείας Διάλογος

Λογοθεραπεύτρια Έλενα Πατσιαλή


Μπερδεύει ή δεν μπορεί να πει ένα γραμματάκι το παιδί σας; Ποια η διαφορά τους;

Μέσα σε λίγες γραμμές θα προσπαθήσουμε να διαχωρίσουμε δύο διαταραχές, τις πλέον συνηθισμένες στη Λογοθεραπεία, την αρθρωτική και την φωνολογική διαταραχή.

Τι είναι, όμως, η αρθρωτική διαταραχή;

Η αρθρωτική διαταραχή χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην ορθή παραγωγή των ήχων της ομιλίας σε ηλικία που οι δυσκολίες αυτές θα έπρεπε να έχουν ξεπεραστεί.


Παίρνοντας ως δεδομένο το νοητικό δυναμικό και την ορθή γλωσσική και νευρολογική εξέλιξη του παιδιού, μπορούμε να μιλήσουμε για ελαφρά, μέτρια ή ακόμη και σοβαρής μορφής αρθρωτικής διαταραχής.

  • Μήπως αναγνωρίζετε στο παιδί σας κάποια από τα παρακάτω συμπτώματα;

- Παραλείπει έναν ήχο ολοκληρωτικά (παντού και πάντα), τόσο σε επίπεδο λέξης, όσο και σε επίπεδο πρότασης.

          π.χ. όδα αντί ρόδα

- Αντικαθιστά έναν ήχο με έναν άλλον.

          π.χ. λόδα αντί ρόδα

- Αλλοιώνει έναν ήχο στην προσπάθεια του να τον παράγει σωστά μέσα στη λέξη.

- Προσθέτει έναν ήχο ή μια συλλαβή μέσα στη λέξη.

          π.χ. τορομπόνι αντί τρομπόνι

  • Και η φωνολογική διαταραχή τι είναι;

Η φωνολογική διαταραχή είναι μια διαταραχή είναι μια διαταραχή κατά την οποία εμφανίζονται δυσκολίες στην αντίληψη, επεξεργασία και οργάνωση των ήχων σε λέξεις στο φωνολογικό σύστημα της γλώσσας.


Δηλαδή, μια ομάδα ήχων δεν έχει κατακτηθεί σωστά και συνεπώς πολλαπλοί ήχοι παράγονται λανθασμένα, ενώ δεν θα έπρεπε σύμφωνα με την χρονολογική ηλικία του παιδιού.


Η φωνολογική διαταραχή σπάνια σχετίζεται με προβλήματα ακοής ή άλλα γνωστικά, κοινωνικά ή συμπεριφορικά προβλήματα.

  • Μήπως αναγνωρίζετε στο παιδί σας κάποια από τα παρακάτω συμπτώματα;

Σε αυτή την διαταραχή μεμονωμένα ο ήχος μπορεί να παράγεται σωστά αλλά μέσα στη λέξη λάθος.

- Αρμονίες.

          π.χ. λουλούρι αντί κουλούρι

- Συγχωνεύσεις.

          π.χ. θαμάτα αντί σταμάτα

- Προσθήκες φωνημάτων.

          π.χ. σαπάω αντί σπάω

- Απλοποιήσεις συμπλεγμάτων.

          π.χ. Πέτος αντί Πέτρος

- Μεταθέσεις και μετακινήσεις.

          π.χ. καπέτο αντί πακέτο

- Απαλοιφή αρχικού ή τελικού συμφώνου.

          π.χ. άλα αντί γάλα

- Πτώσεις συλλαβής φωνημάτων.

          π.χ. νάνα αντί μπανάνα

- Αναδιπλασιασμός.

          π.χ. μπαμπάνα αντί μπανάνα

  • Ποια η διαφορά, όμως, των δύο και πότε πρέπει οι γονείς να αναζητήσουν βοήθεια;

Στην αρθρωτική διαταραχή το παιδί συνήθως αναγνωρίζει τον ήχο που παράγει λανθασμένα, αντίθετα στην φωνολογική διαταραχή δεν αναγνωρίζει ποιους ήχους μπερδεύει, με αποτέλεσμα να τους συγχέει. Αν οι δυσκολίες αυτές επιμένουν το πιο πιθανό είναι να περάσουν στο γραπτό λόγο του παιδιού αν πρόκειται για φωνολογική διαταραχή εφόσον το παιδί δεν γνωρίζει ποιο γραμματάκι να χρησιμοποιήσει σωστά.


Η διάκριση βέβαια των δύο κάποιες φορές είναι αρκετά δύσκολη καθώς μπορεί οι δύο διαταραχές να συνυπάρχουν σε ίδια ή διαφορετικά φωνήματα.


Αν οι δυσκολίες στο λόγο του παιδιού επιμείνουν καλό θα ήταν οι γονείς να αναζητήσουν την βοήθεια ενός θεραπευτή του λόγου. Ο Λογοθεραπευτής θα αξιολογήσει το παιδί και θα κρίνει αν πρόκειται πράγματι για κάποια διαταραχή αλλά και για τι είδους διαταραχή πρόκειται. Στόχος του Λογοθεραπευτή είναι να εκμαιεύσει τον σωστό ήχο από το παιδί και να αποφευχθούν άλλες δυσκολίες, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, προβλήματα συμπεριφοράς ή/ και πιθανή εμφάνιση πιθανών Μαθησιακών δυσκολιών.

  • Σε ποια ηλικία πρέπει να κατακτήσει ένα παιδί το κάθε φώνημα;

Ηλικίες κατάκτησης: 2,6-3,0
Φωνήματα/ Γράμματα: μ, π, μπ, τ, ν, κ, γκ και όλα τα φωνήεντα


Ηλικίες κατάκτησης:
3,0-3,6
Φωνήματα/ Γράμματαβ, ντ, χ, γ


Ηλικίες κατάκτησης:
3,6-4,0
Φωνήματα/ Γράμματαφ, λ, σ, ζ


Ηλικίες κατάκτησης:
4,0-4,6
Φωνήματα/ Γράμματαθ, δ


Ηλικίες κατάκτησης:
4,6-5,0
Φωνήματα/ Γράμματατσ, τζ


Ηλικίες κατάκτησης:
5,0-5,6
Φωνήματα/ Γράμματα:
ρ

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ - Θεραπεία μέσω του παιχνιδιού

Έχετε παρατηρήσει ότι το παιδί σας, στην ηλικία του προνηπίου παρουσιάζει κάτι από τα παρακάτω;

• Έχει κακή στάση σώματος είτε στην καρέκλα, είτε όταν κάθεται σε μη στηριζόμενη θέση;
• Συχνά πέφτει και χτυπάει επάνω σε αντικείμενα και ανθρώπους;
• Παρουσιάζει άγνοια κινδύνου και βρίσκεται συχνά σε καταστάσεις επικίνδυνες χωρίς να υπολογίζει την ασφάλειά του ή την ασφάλεια των άλλων;
• Στέκεται συχνά παρατηρητής σε παιχνίδια στην παιδική χαρά χωρίς να εμπλέκεται σε αυτά ειδικά όταν χρειάζεται να τα χειριστεί μόνο του;
• Επιλέγει σχεδόν πάντα το ίδιο κινητικό παιχνίδι και αποφεύγει να εμπλακεί σε άλλα που δεν γνωρίζει και μπορεί να χρειάζονται επιδέξιους κινητικούς χειρισμούς;
• Αποφεύγει τις δραστηριότητες που απαιτούν δεξιότητες λεπτής κινητικότητας όπως το γράψιμο/ζωγραφική και το ψαλίδι;
• Eμφανίζει λάθος τρόπο λαβής του μολυβιού;
• Πιέζει περισσότερο ή λιγότερο απ' ότι πρέπει το μολύβι στο χαρτί;
• Δυσκολεύεται στην κατασκευή πάζλ, τουβλάκια κ.λ.π.;
• Δυσκολεύεται σε καθημερινές δεξιότητες, όπως το ντύσιμο, το πλύσιμο κ.α.;
• Παρουσιάζει δυσκολία συγκέντρωσης προσοχής σε δραστηριότητες;

Αν, ναι τότε το παιδί χρειάζεται να αξιολογηθεί άμεσα από κάποιον εξειδικευμένο εργοθεραπευτή.

Με τι σχετίζονται οι δεξιότητες αυτές;

  • τις αισθήσεις και την επεξεργασία τους (το παιδί παρουσιάζει δυσκολία στο απτικό σύστημα, επειδή ο εγκέφαλος δεν ερμηνεύει σωστά τα ερεθίσματα που προέρχονται από την αίσθηση της αφής. Σε αυτό το παιδί ο εργοθεραπευτής θα «δουλέψει» την απτική ενημερότητα του χεριού).
  • τις προσαρμοστικές αντιδράσεις (το παιδί δεν έχει καλή λεπτή κίνηση. Μπορεί να μην κινεί σωστά τα δάχτυλά του και, ως εκ τούτου, να μην κάνει καλά γράμματα. Σε αυτό το παιδί ο εργοθεραπευτής θα δώσει ασκήσεις, ώστε να βελτιώσει την κίνηση των δαχτύλων).
  • τις ψυχογνωστικές λειτουργίες (το παιδί μπορεί να μην έχει την ικανότητα να συγκεντρωθεί σε ότι κάνει ή να αισθάνεται την ανάγκη να κινείται διαρκώς. O εργοθεραπευτής θα προσπαθήσει να το μάθει να συγκεντρώνεται, να οργανώνει το χρόνο του, να κάνει συχνά διαλείμματα ώστε να μην κουράζεται).

Τι είναι η εργοθεραπεία και πόσο χρόνο χρειάζεται;

Η εργοθεραπεία δεν είναι και δεν λειτουργεί ως μάθημα, αρέσει πολύ στα παιδιά που έρχονται σε επαφή μαζί της. Oι εργοθεραπευτές χρησιμοποιούν πολλά παιχνίδια, όπως μπάλες, πλαστελίνη, υλικά για κατασκευές και ζωγραφική, παζλ, κούνιες, σχοινάκια κ.ά.


Ο εργοθεραπευτής θα εντοπίσει τις δυσκολίες του παιδιού, θα διερευνήσει τις αιτίες τους και θα το βοηθήσει να αποκτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες, ώστε να καταφέρει ότι και τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του. Σε όσο μικρότερη ηλικία (συνήθως από τα τρία του χρόνια) ξεκινήσει ένα παιδί την εργοθεραπεία τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχει να βοηθηθεί επαρκώς, επειδή η πλαστικότητα του εγκεφάλου είναι αντιστρόφως ανάλογη της ηλικίας.


Η διάρκεια της εργοθεραπείας εξαρτάται από τη δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί και εκτιμάται κάθε φορά από τον εργοθεραπευτή.

ΒΑΡΗΚΟΪΑ, πως μπορούν οι γονείς να την αντιληφθούν και να βοηθήσουν το παιδί;

Η Βαρηκοΐα είναι μια συχνή πάθηση, η οποία ανάλογα με την ηλικία στην οποία εμφανίζεται και την βαρύτητά της, μπορεί να αποτελέσει σοβαρό μειονέκτημα για την επικοινωνία του παιδιού αλλά και την ανάπτυξη του λόγου. Στα παιδιά, η άρτια λειτουργία της ακοής αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη του λόγου αλλά και της ψυχονοητικής εξέλιξής τους.

Τι μπορεί να προβληματίσει τους γονείς;

Ένα βρέφος 6-12 μηνών που δεν βγάζει φωνές ή δεν του κάνουν εντύπωση παιχνίδια που κάνουν θόρυβο ίσως είναι ύποπτο για βαρηκοΐα. Επιπλέον όταν πρόκειται για ένα παιδί 2-3 ετών που δεν έχει αναπτύξει καθόλου ομιλία ή το λεξιλόγιό του παραμένει πολύ φτωχό καλό θα ήταν να προβληματιστούν οι γονείς για μία περαιτέρω εξέταση από ΩΡΛ. Χαρακτηριστικά παραδείγματα παιδιών με βαρηκοΐα αποτελούν και η δυνατή ένταση της φωνής τους αλλά και η ακρόαση της τηλεόρασης, η κοινωνική απομόνωση αλλά και το να κοιτάζουν συνεχώς το συνομιλητή τους προκειμένου να διαβάζουν τα χείλη του (χειλεανάγνωση).


Ποιοι είναι οι βαθμοί βαρηκοΐας και τι μπορεί να προκαλέσει ο καθένας;


Ένταση db:
16-25 db

Βαθμός δυσκολίας: πολύ μικρή

Τι μπορεί να προκαλέσει; Μικρή αλλά όχι σημαντική δυσκολία στην ομιλία. Πιθανή η καθυστέρηση ομιλίας ή η διαταραχή άρθρωσης (κυρίως άηχων συμφώνων π.χ. π, φ, θ, κ, τ, σ κ.α.).


Ένταση db: 26-40 db

Βαθμός δυσκολίας: μικρή

Τι μπορεί να προκαλέσει; Δυσκολία αντίληψης ασθενούς ομιλίας. Πιθανή η παρουσίαση Διάσπασης προσοχής ή/ και Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου ή/ και διαταραχή άρθρωσης (αρκετών συμφώνων).


Ένταση db: 41-55 db

Βαθμός δυσκολίας: μεσαία

Τι μπορεί να προκαλέσει; Δυσκολία αντίληψης συνήθους ομιλίας. Πιθανή παρουσίαση ΔΕΠ-Υ, καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου, διαταραχή άρθρωσης ή μαθησιακές δυσκολίες.


Ένταση db: 56-70 db

Βαθμός δυσκολίας: μεσαία προς σοβαρή

Τι μπορεί να προκαλέσει; Δυσκολία αντίληψης ακόμη και έντονης ομιλίας. Πιθανή παρουσίαση ΔΕΠ-Υ, μεγάλη καθυστέρησης ανάπτυξης λόγου και ομιλίας και σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες.


Ένταση db:
71-90 db

Βαθμός δυσκολίας: σοβαρή

Τι μπορεί να προκαλέσει; Αντιληπτή μόνο η φωναχτή ομιλία ή γίνεται χρήση ακουστικών βαρηκοΐας. Παρουσίαση πολύ μεγάλης καθυστέρησης στην ανάπτυξη λόγου και ομιλίας και σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες.


Ένταση db:
91+ db

Βαθμός δυσκολίας: πολύ σοβαρή, κώφωση

Τι μπορεί να προκαλέσει; Η ομιλία δεν γίνεται αντιληπτή. Μεγάλα προβλήματα στην ομιλία αλλά και στην αντήχηση, προσωδία και φώνηση.

Ο Λογοθεραπευτής πώς μπορεί να βοηθήσει;

Ο Λογοθεραπευτής είναι ο επιστήμονας που φέρει την ευθύνη της πρόληψης, αξιολόγησης και θεραπείας της ανθρώπινης επικοινωνίας και των διαταραχών που συνδέονται με αυτήν. Έχει ως στόχο την βελτίωση της ακουστικής αντίληψης, κατανόησης και παραγωγής του λόγου ενός παιδιού με βαρηκοΐα. Επιπλέον ο Λογοθεραπευτής μπορεί να εκπαιδεύσει στη χρήση ακουστικών, να προσφέρει θεραπεία μετά την τοποθέτηση κοχλιακών και κυρίως να προσφέρει την “ποιότητα ζωής”, όσον αφορά το επικοινωνιακό κομμάτι, που αξίζει στο κάθε παιδί χωρίς να πρέπει συνεχώς να κοιτά τον συνομιλητή του και να διαβάζει τα χείλη του (χειλεανάγνωση) αλλά το σημαντικότερο χωρίς να νιώθουν μοναξιά και απομόνωση.


Ο τρόπος παρέμβασης αλλά και η πρόοδος εξαρτώνται από παράγοντες, όπως το βαθμό του ελλείμματος, την ηλικία, το νοητικό επίπεδο, την ιατρική αποκατάσταση κ.α. Καθοριστικός παράγοντας αποτελεί η έγκαιρη παρέμβαση που είναι ως αποτέλεσμα της έγκαιρης διάγνωσης με έναν προληπτικό έλεγχο ακοής ήδη από τη γέννηση του παιδιού.


Οι γονείς πρέπει να είναι ευαισθητοποιημένοι σε παιδιά ηλικίας μεγαλύτερα των 2 ετών, που δεν έχουν αναπτύξει το λόγο, ώστε απευθυνόμενοι σε κάποιο Ω.Ρ.Λ. ακοολόγο, να διερευνηθεί το ενδεχόμενο βαρηκοΐας. Όσο γρηγορότερα εντοπιστεί το τυχόν πρόβλημα βαρηκοΐας, τόσο γρηγορότερα θα αντιμετωπιστεί και έτσι το παιδί θα μιλήσει γρηγορότερα και θα αναπτυχθεί φυσιολογικά.

10 Συμβουλές με τις οποίες μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν και να ενισχύσουν τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού τους

Ως γνωστόν τα πρώτα χρόνια ανάπτυξης του παιδιού είναι καθοριστικά για την εξελικτική πορεία του παιδιού. Η ανάπτυξη αυτή μπορεί να επηρεαστεί από το περιβάλλον, τα ερεθίσματα και τις εμπειρίες του κάθε παιδιού.


Οι γονείς καλούνται να συμβάλλουν αισθητά στην γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών τους, “βομβαρδίζοντάς” τα με άφθονα γλωσσικά ερεθίσματα που σιγά-σιγά θα αρχίσουν να τα αξιοποιούν και τα ίδια, ενισχύοντας τις ικανότητές τους.


Πώς μπορούν, όμως, οι γονείς να βοηθήσουν την εξέλιξη του λόγου του παιδιού τους πρακτικά;

Αυτό που πρέπει όλοι οι γονείς να έχουν κατά νου είναι πως το κάθε παιδί αναπτύσσει τις γλωσσικές του ικανότητες ΣΤΑΔΙΑΚΑ. Στην αρχή χρησιμοποιεί τις πρώτες λεξούλες, στη συνέχεια σχηματίζει φρασούλες και τελικά κατορθώνει να κάνει διάλογο και να αφηγείται ιστοριούλες.


Για παιδιά ηλικίας 0-3 ετών:

  1. Δεν χρησιμοποιούμε “μωρουδίστικες” λέξεις, αλλά το καθημερινό μας λεξιλόγιο.
  2. Αποφεύγουμε την “εύκολη λύση” για το παιδί, αυτό να δείχνει ή να κλαίει κι εμείς να του παρέχουμε ότι επιθυμεί εκείνη τη στιγμή.
  3. Κατονομάζουμε και σχολιάζουμε κάθε τι που κάνει το παιδί, ακόμη και τα πιο ασήμαντα και καθημερινά πράγματα, όπως το φαγητό που ετοιμάζετε.
  4. Εμπλουτίζουμε τις φράσεις των παιδιών προσθέτοντας λέξεις, κάνοντας τη φράση γλωσσικά πιο πλούσια.
  5. Εξηγούμε κάθε άγνωστη για το παιδί λέξη και χρησιμοποιούμε καινούριες λέξεις, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό του.
  6. Διαβάζουμε παραμυθάκια και τραγουδάμε διάφορα παιδικά τραγούδια ακούγοντάς τα.

Για παιδιά ηλικίας 3 ετών και πάνω:

  1. Ζητούμε τη γνώμη του ίδιου του παιδιού για διάφορα καθημερινά θέματα, όπως για την οικογενειακή βόλτα.
  2. Χρησιμοποιούμε φωτογραφίες από ταξίδια, πάρτι γενεθλίων και διάφορες άλλες και ζητούμε από το παιδί να μας πει τι θυμάται, προσθέτοντας και οι γονείς πληροφορίες.
  3. Διαβάζουμε παραμύθια και στη συνέχεια τα σχολιάζουμε και κάνουμε ερωτήσεις πάνω σε διάφορες πληροφορίες που μας δόθηκαν πρωτύτερα.
  4. Συζητάμε και προσπαθούμε να λύσουμε μαζί με τα παιδιά πιθανά καθημερινά προβλήματα, όπως γιατί δεν πρέπει να τρώμε πολλά γλυκά.

Ο χρόνος είναι πολύτιμος και αρκετά περιορισμένος για όλους, όμως, αξίζει να τον “εκμεταλλευόμαστε” ορθά και στο μέγιστο βαθμό. Ο ποιοτικός χρόνος είναι αυτός που έχει ανάγκη το κάθε παιδί και που πιθανότατα θα επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα στη γλωσσική του ανάπτυξη και εξέλιξη, χρησιμοποιώντας τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του.


Όσα έχουν αναφερθεί πρέπει να προσαρμόζονται στην ηλικία, στο γλωσσικό και νοητικό επίπεδο του παιδιού. Αν παρ’ όλα αυτά το παιδί έχει ξεπεράσει την ηλικία των 3 ετών και συνεχίζει το γλωσσικό του επίπεδο να παραμένει χαμηλό, τότε ο γονέας πρέπει να ζητήσει τη βοήθεια ενός ειδικού ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ, όπου συνοδοιπόροι πλέον θα βοηθήσουν το παιδί, ώστε να αποκτήσει την κατάλληλη γλωσσική εξέλιξη.

Τι πρέπει να γνωρίζουμε για τον αυτισμό;

1. Τι είναι ο αυτισμός;

Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που εμφανίζεται στα 2-3 πρώτα έτη της ζωής του παιδιού. Είναι αποτέλεσμα νευρολογικής διαταραχής που επηρεάζει την ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου και την ανάπτυξη της κοινωνικής συναλλαγής και των κοινωνικών δεξιοτήτων. Τόσο τα παιδιά, όσο και οι ενήλικες έχουν δυσκολίες στη λεκτική ή μη λεκτική επικοινωνία, σε δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου και παιχνιδιού. Ωστόσο όλα τα άτομα δεν επηρεάζονται με τον ίδιο τρόπο και στον ίδιο βαθμό.

2. Από τι προκαλείται;

Ο αυτισμός μπορεί να επηρεάσει κάθε παιδί και κάθε οικογένεια, ανεξαρτήτως κοινωνικού, οικονομικού και μορφωτικού επιπέδου.

Πιθανόν κάποια γενετική προδιάθεση, κάποια διαφοροποίηση στη δομή του εγκεφάλου, κάποιο εμβόλιο ή αντιβίωση ή κάποιες ελλείψεις σε ένζυμα, βιταμίνες και μέταλλα να οδήγησαν στην ανάπτυξη του αυτισμού.

3. Ποια είναι τα συμπτώματα του αυτισμού;

  • Αργή γλωσσική ανάπτυξη και ανύπαρκτη ή δύσκολη επικοινωνία.
  • Έλλειψη αυθόρμητης αναζήτησης να μοιραστεί απόλαυση και ενδιαφέροντα.
  • Αποφυγή βλεμματικής επαφής (δεν κοιτάζουν στα μάτια).
  • Δεν τους αρέσουν οι αγκαλιές και τα χάδια.
  • Πολλές φορές δίνουν την εντύπωση πως είναι “κωφά”, αφού δεν αντιδρούν στο κάλεσμα ή αντιδρούν υπερβολικά σε κάποιον καθημερινό ήχο, όπως το κλάμα του μωρού.
  • Αναισθησία στον πόνο ή στη θερμότητα ή υπερβολική αντίδραση.
  • Επαναλαμβανόμενες σωματικές κινήσεις, όπως περιστροφές ή επανάληψη των ίδιων λέξεων.
  • Ανύπαρκτες οι κοινωνικές επαφές.
  • Μεγάλη αναστάτωση όταν αλλάζει κάτι στο πρόγραμμά τους.

4. Πώς βιώνουν αυτήν την κατάσταση τα ίδια τα άτομα;

Μαρτυρίες ατόμων με αυτισμό δηλώνουν πως δεν μπορούν να παραμείνουν ακίνητοι διότι νιώθουν πως τα πόδια τους παίρνουν φωτιά ή εκατοντάδες μυρμήγκια σκαρφαλώνουν στα χέρια τους. Χτυπούν το κεφάλι τους γιατί νιώθουν πως το κορμί τους θα ανατιναχθεί. Επιπρόσθετα τονίζουν πως έναν απλό ήχο τον ακούν στο μέγιστο βαθμό ή μια απλή κίνηση την βλέπουν σαν πολλαπλές εικόνες. Έτσι κλείνουν τα αυτιά τους “για να μπλοκάρουν την είσοδο καινούριων ερεθισμάτων”, ή δεν κοιτάζουν κάποιον στα μάτια γιατί εκείνη τη στιγμή λαμβάνουν χιλιάδες φωτογραφίες του ατόμου αυτού.

5. Η Λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με αυτισμό;

Ένας Λογοθεραπευτής είναι ένας απόλυτα σημαντικός ειδικός για την αποτελεσματική εκπαίδευση ενός ατόμου με αυτισμό. Οι γνώσεις και οι ικανότητες του θα βοηθήσουν το παιδί να επικοινωνήσει πιο αποτελεσματικά.

Ο Λογοθεραπευτής θα παρέχει ακριβείς πληροφορίες για το επίπεδο της επικοινωνίας και της γλώσσας του παιδιού μέσα από μία ειδική αξιολόγηση. Με αυτόν τον τρόπο θα σχεδιάσει μια εκπαιδευτική παρέμβαση ώστε να υποστηρίξει και να οργανώσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του παιδιού και να βοηθήσει την οικογένεια για την σωστή διαχείριση του. Στόχος του είναι να γίνουν σύμμαχοι με τους γονείς ώστε το παιδί να αναπτύξει την γλωσσική κατανόηση και έκφραση αφού πρώτα έχει προωθήσει την κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνιακή πρόθεση του.

Μερικές συμβουλές για την διαχείριση ενός παιδιού με αυτισμό:

  • Τραβήξτε την προσοχή του.
  • Ενθαρρύνετε και ανταποκριθείτε σε κάθε επικοινωνιακή προσπάθεια του παιδιού σας.
  • Χρησιμοποιείστε έντονες και υπερβολικές εκφράσεις προσώπου για να δείξετε ένα συναίσθημα.
  • Κοιτάζετε το συνεχώς στα μάτια όταν του μιλάτε.
  • Μην το πιέζετε να σας κοιτάξει ή να σας μιλήσει.

Ο αυτισμός μας αφορά όλους!! Πρόκειται για άτομα με κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τα οποία είναι ενεργά μέλη της κοινωνίας, όπως όλοι μας. Είναι γείτονες, μαθητές, συνάδελφοι, καθηγητές ή προϊστάμενοι μας, είναι συμμαθητές των παιδιών μας. Έχουμε περισσότερες πιθανότητες απ’ όσες φανταζόμαστε να γνωρίζουμε η να έχουμε συναντήσει ένα τέτοιο άτομο. Πρέπει να ενημερωθούμε και να στηρίξουμε τα άτομα με αυτισμό…

Τι πρέπει να ξέρω για τον ΛΟΓΟ του παιδιού μου;

Λογάκια λίγα και μετρημένα στα δάχτυλα, περιγραφή και αφήγηση λιτή και τηλεγραφική, ομιλία δυσνόητη που οι γύρω του δεν καταλαβαίνουν τι λέει… Τι συμβαίνει και οι υπόλοιποι αναρωτιούνται τι λέει το παιδί μου; Πως είναι δυνατόν να ξεχνάει άρθρα ή συλλαβές στο λόγο του; Γιατί δεν με κοιτάει στα μάτια; Αναρωτιέστε αν είναι σύμπτωμα αυτισμού μπαίνοντας πανικόβλητοι στο διαδίκτυο να αναζητήσετε πληροφορίες; Αυτές και άλλες τέτοιες σκέψεις στριφογυρίζουν συνεχώς στο μυαλό σας; Απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματά σας μπορεί να δώσει μόνο ένας λογοθεραπευτής όπου θα επιβεβαιώσει ή θα διαψεύσει τις υποψίες σας.


Ας ξεδιαλύνουμε, όμως, τι εννοούμε με τον όρο «Λογοθεραπεία»…


Η λογοθεραπεία λοιπόν, είναι η επιστήμη που ασχολείται με την αποκατάσταση δυσκολιών του λόγου, της ομιλίας, της φωνής, της επικοινωνίας και της κατάποσης, και είναι ο μόνος τρόπος για να ξεπεράσει ένα παιδάκι πιθανά προβλήματα λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας για πάντα!


Αρχικά όλοι οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν πως το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης, αλλά υπάρχουν κάποιες γενικές αρχές για όσα εμμένει κανείς για την ομιλία (άρθρωση και ροή) και τον λόγο του παιδιού (γενικότερη λεκτική επικοινωνία).


Η γλωσσική ανάπτυξη και εξέλιξη ενός παιδιού έχει ως εξής:


0-6 μηνών:

  • Αντιδρά στους ήχους, κοιτάζει ή στρέφει το κεφάλι του προς την πηγή τους.
  • Παράγει ήχους.

Έως 12 μηνών:

  • Λέει «μαμά» και «μπαμπά».
  • Ανταποκρίνεται όταν ακούει το όνομά του.
  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες.

Έως 18 μηνών:

  • Το λεξιλόγιό του εμπλουτίζεται.
  • Κατονομάζει οικεία αντικείμενα.
  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες και προτάσεις.

Έως 2 ετών:

  • Λέει 30-40 λέξεις.
  • Λέει το όνομά του.
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 2-3 λέξεις.
  • Καταλαβαίνει σύνθετες οδηγίες.

Έως 3 ετών:

  • Λέει μέχρι και 300 λέξεις.
  • Σχηματίζει προτάσεις με 4-5 λέξεις.
  • Κάνει ερωτήσεις.
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό και προθέσεις.
  • Καταλαβαίνει απλές ιστορίες.

Έως 4 ετών:

  • Λέει μέχρι και 500 λέξεις καθαρά.
  • Προφέρει όλα τα σύμφωνα (με εξαίρεση το «ρ» και το «σ»).
  • Η ομιλία του παιδιού πλησιάζει περισσότερο αυτή των ενηλίκων όσον αφορά την γραμματική και το συντακτικό.

Αν το παιδί σας δεν ακολουθεί την χρονολογική εξέλιξη που θα έπρεπε απευθυνθείτε σε έναν λογοθεραπευτή, όπου θα αξιολογήσει, θα διαγνώσει και θα παρέμβει κατάλληλα βοηθώντας το παιδί να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του. Η λογοθεραπεία θα είναι ο «σύμμαχος» του ανθρώπου προσφέροντάς του καθημερινή ποιότητα ζωής…

Το παιδί μου τραυλίζει! Μπορώ να το βοηθήσω;

Ο Τραυλισμός αποτελεί μία από τις πιο συχνές διαταραχές ροής της ομιλίας. Τι εννοούμε, όμως, με τον όρο «ροή» της ομιλίας; Η ροή της ομιλίας αφορά την ομαλή παραγωγή ήχων, συλλαβών και λέξεων μεταξύ τους.


Το πρόσωπου που τραυλίζει γνωρίζει ακριβώς αυτό που θέλει να πει αλλά δυσκολεύεται να το εκφράσει λόγω ακούσιων επαναλαμβανόμενων κολλημάτων (μπλοκάρισμα), επαναλήψεων (π.χ. πο-πο-ποτέ) ή επιμηκύνσεων των ήχων της λέξης (π.χ. κκκκότα).


Ο Τραυλισμός, όμως, συχνά πέρα από τις λεκτικές διαταραχές που προκαλεί, συνήθως συνοδεύεται και από συναισθηματικές διαταραχές, όπου μπορούν να επηρεάσουν την κοινωνικότητα του παιδιού και να το στιγματίσουν μέχρι την ενήλικη ζωή του. Αυτά είναι τα λεγόμενα «δευτερογενή συμπτώματα» και φανταστείτε τα σαν ένα παγόβουνο στον εσωτερικό κόσμο του ατόμου. Τέτοιες συμπεριφορές μπορεί να είναι η αποφυγή της βλεμματικής επαφής, οι αντανακλαστικές συσπάσεις (τικ)των ματιών, μυών του προσώπου και σώματος, κτύπημα του ποδιού ή ακόμη και φοβίες, εμμονές και ψυχαναγκασμοί. Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα την κοινωνική αποξένωση/ απομόνωση του ατόμου.


Έχετε σκεφτεί ποτέ, πως μπορεί να αισθάνεται ένα μικρό παιδί που πάει να μιλήσει, και μπορεί να είναι ενθουσιασμένο ή αντίθετα στεναχωρημένο και εκείνη τη στιγμή κάτι να συμβαίνει και να τον δυσκολεύει να εκφραστεί; Πώς αισθάνεται εκείνη τη στιγμή άραγε; Πόσο εύκολο είναι να το διαχειριστεί αυτό ένα μικρό παιδί και να το αντιμετωπίσει;


Πλέον οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους…! Έτσι, θα πρέπει να απευθυνθούν σε κάποιο Λογοθεραπευτή για να τους ενημερώσει και να τους καθοδηγήσει σωστά.


Η Λογοθεραπεία δεν είναι σε όλες τις περιπτώσεις απαραίτητη στον Τραυλισμό. Εάν το παιδί είναι μικρότερο των τριών ετών, δεν έχει θετικό οικογενειακό ιστορικό (δηλαδή κληρονομικότητα τραυλισμού) και τραυλίζει λιγότερο από κάποιους μήνες, μπορεί να μην κριθεί αναγκαία η έναρξη συνεδριών Λογοθεραπείας και να προγραμματιστεί μια επαναληπτική αξιολόγηση μετά από κάποιο χρονικό διάστημα.


Ωστόσο μετά την ηλικία των τριών ετών, όταν ο Τραυλισμός επιμένει και το παιδί το αντιλαμβάνεται και αισθάνεται άσχημα πρέπει άμεσα οι γονείς να απευθυνθούν στον Λογοθεραπευτή για την αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών και την αποφυγή μετέπειτα δυσκολιών.


Οι γονείς θα πρέπει να είναι ενήμεροι πως όσο πιο νωρίς διαγνωσθεί ο Τραυλισμός, τόσο πιο πολλές είναι οι πιθανότητες να βοηθήσουν το παιδί τους συμμετέχοντας και οι ίδιοι ενεργά στο πρόγραμμα παρέμβασής του και αποφεύγοντας δυσάρεστες για το παιδί καταστάσεις…

Το παιδί μου έχει Διάσπαση Προσοχής και Υπερκινητικότητα. Τι να κάνω;

Τι είναι η Διάσπαση Προσοχής και η Υπερκινητικότητα; Και από τι προκαλείται;

Η ΔΕΠΥ (Διάσπαση Ελλειμματικής Προσοχής και/ή Υπερκινητικότητα) είναι μία αναπτυξιακή διαταραχή που έχοντας ως πρωτογενή χαρακτηριστικά τα συμπτώματα της απροσεξίας και της υπερκινητικότητας – παρορμητικότητας επιμένει στο χρόνο και μπορεί να προκαλέσει σημαντικές και ποικίλες δυσκολίες τόσο στο ίδιο το παιδί, όσο και στο περιβάλλον του.


Η αιτιολογία της διαταραχής δεν είναι ακριβώς γνωστή, παρ’ όλο που κατά καιρούς έχουν ενοχοποιηθεί διάφοροι παράγοντες.


Οι επιστήμονες συμφωνούν στο ότι η ΔΕΠ-Υ δεν είναι αποτέλεσμα ενός μεμονωμένου παράγοντα. Η κληρονομικότητα, η έκθεση σε τοξικούς παράγοντες και ο τραυματισμός του εγκεφάλου φαίνεται να αποτελούν τα σημαντικότερα αίτια.


Ποια από τα συμπτώματα αναγνωρίζετε στο παιδί σας;

  • Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί σε μία συγκεκριμένη δραστηριότητα.
  • Υστερεί στη διατήρηση προσοχής.
  • Κάνει λάθη απροσεξίας.
  • Δυσκολίες στην αίσθηση του χρόνου.
  • Μαθησιακές δυσκολίες.
  • Αυξημένη κινητική δραστηριότητα.
  • Αυξημένη ομιλία.
  • Λόγος ανοργάνωτος και ασαφής.
  • Η προσοχή του μεταπηδά από τη μία δραστηριότητα στην άλλη και σπάνια ολοκληρώνουν αυτό που ξεκίνησαν.
  • Το πρόβλημα εντείνεται όταν πρόκειται για κουραστικές και επαναληπτικές ασχολίες.
  • Τείνει να αποφύγει δραστηριότητες που απαιτούν προσπάθεια ή συγκέντρωση.
  • Χάνει ευκολότερα το ενδιαφέρον του για κάποια δραστηριότητα.
  • Ασχολείται με τριπλάσια παιχνίδια και περνά το μισό χρόνο μαζί τους σε σχέση με άλλα παιδιά.
  • Χάνει συχνά τα πράγματά του.
  • Αδυνατεί να περιμένει τη σειρά του σε ένα παιχνίδι.
  • Κινεί τα πόδια του και τα χέρια του νευρικά, στριφογυρίζει ή σηκώνεται στο σχολείο χωρίς να πάρει άδεια.

Χρήσιμες συμβουλές για τους γονείς:

  • Μην ξεχνάτε ότι η συμπεριφορά του παιδιού σας οφείλεται σε διαταραχή και δεν είναι ηθελημένη.
  • Πιστέψτε στις ικανότητες του παιδιού σας.
  • Φροντίστε το δωμάτιο του παιδιού να είναι ταξινομημένο και χωρίς πολλά χρώματα και ερεθίσματα που θα του αποσπούν την προσοχή.
  • Να είστε απλοί και ξεκάθαροι με τις οδηγίες που του δίνετε και αφιερώστε χρόνο να του εξηγήσετε ένα προς ένα τα βήματα που χρειάζονται για ολοκληρωθεί μια εργασία ή να επιτευχθεί μια απαιτούμενη συμπεριφορά.
  • Φτιάξτε ένα ημερήσιο πρόγραμμα για το παιδί το οποίο θα είναι απλό και δε θα το μπερδεύει ακόμα περισσότερο.
  • Στο γραφείο τοποθετείται μόνο ένα μάθημα τη φορά.
  • Μην ξεχνάτε να του δίνεται συγχαρητήρια για ότι καταφέρνει ακόμα και αν είναι κάτι πολύ απλό.
  • Προσπαθήστε να αντιμετωπίζετε τις αρνητικές συμπεριφορές με τον ίδιο τρόπο κάθε φορά ώστε να ενισχύετε μέσα του το αίσθημα της σταθερότητας. Μην ξεχνάτε να εξηγείτε στο παιδί με απλό και ξεκάθαρο τρόπο τι έκανε λάθος και πως μπορεί να το διορθώσει ή να το κάνει καλύτερα την επόμενη φορά.
  • Συνεργαστείτε στενά με τους εκπαιδευτικούς και τους ειδικούς έτσι ώστε να υπάρχει μια σταθερή προσέγγιση προς το παιδί και στο σπίτι και στο σχολείο.

Γιατί να κάνει Λογοθεραπεία;

Ο Λογοθεραπευτής είναι ο επιστήμονας που φέρει την ευθύνη τη πρόληψης, αξιολόγησης και θεραπείας της ανθρώπινης επικοινωνίας και των διαταραχών που συνδέονται με αυτήν.

Σε ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ θα δημιουργήσει ένα λογοθεραπευτικό πρόγραμμα που θα στοχεύσει σε ότι δυσκολεύει το παιδί. Το πρόγραμμα αυτό θα είναι ευχάριστο και θα αλλάζει όσο αλλάζουν οι ανάγκες του παιδιού, ώστε να είναι προσαρμοσμένο ακριβώς σε αυτές.


“Ένα παιδί που έχει διαγνωστεί με ΔΕΠ-Υ χρήζει σημαντικής βελτίωσης αν οι γονείς, ο εκπαιδευτικός και ο Λογοθεραπευτής το βοηθήσουν και του προσφέρουν σωστή καθοδήγηση. Ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ μπορεί να καταφέρει πολλά!!!”

Χρειάζεται το παιδί μου λογοθεραπεία;

Τι είναι η Λογοθεραπεία;

Λογοθεραπεία είναι το σύνολο των θεραπειών σε άτομα όλων των ηλικιών, τα οποία παρουσιάζουν προβλήματα στην ομιλία (δηλαδή στην άρθρωση ή στη ροή), στο λόγο (δηλαδή στη λεκτική επικοινωνία), ή στη φωνή (δηλαδή στο επίπεδο του λάρυγγα ή των φωνητικών χορδών).

 

Γιατί υπάρχουν παιδιά που μιλούν γρήγορα κι άλλα αργούν σε σχέση με τα πρώτα;

Κάθε παιδί είναι μοναδικό! Στην πορεία της γλωσσικής του εξέλιξης είναι πολύ πιθανό να παρατηρηθεί επιβράδυνση, παρ’ όλο που η βιολογική του ανάπτυξη συνεχίζεται φυσιολογικά. Πρέπει να τονιστεί ότι όλα τα παιδιά δεν κατακτούν στον ίδιο χρόνο τα διάφορα γλωσσικά στάδια. Οι λόγοι που συντελούν σε αυτό είναι πρώτα απ’ όλα το φύλο του παιδιού. Έχει παρατηρηθεί ότι τα κορίτσια παρουσιάζουν πιο γρήγορη γλωσσική εξέλιξη σε σχέση με τα αγόρια. Επίσης σημαντικό ρόλο παίζει το κοινωνικό περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώνουν τα παιδιά, δηλαδή κατά πόσο είναι πλούσιο ή όχι σε γλωσσικά ερεθίσματα. Όπως και να έχει καλό θα ήταν οι γονείς να αποφεύγουν τις συγκρίσεις μεταξύ των παιδιών.

 

Τα παιδιά που μιλούν πιο γρήγορα θεωρούνται πιο έξυπνα από τα παιδιά που καθυστερούν να μιλήσουν;

Η καθυστέρηση της γλωσσικής ανάπτυξης ενός παιδιού σε σχέση με τα γλωσσικά στάδια της ηλικίας του δεν αποτελεί απαραίτητα ένδειξη χαμηλής νοημοσύνης. Ούτε και το αντίστροφο αποτελεί κριτήριο υψηλής νοημοσύνης. Με λίγα λόγια, η γλωσσική ανάπτυξη από μόνη της δεν αρκεί για να χαρακτηρίσει τη νοημοσύνη του παιδιού.

 

Ποια είναι κάποια βασικά σημάδια ότι ένα παιδί μπορεί να έχει δυσκολία λόγου;

Οι γονείς θα πρέπει να προβληματιστούν όταν το λεξιλόγιο του παιδιού σε ηλικία 3 ετών εμπεριέχει ελάχιστες λέξεις. Όταν το παιδί δεν έχει σωστή ομιλία, δεν παράγει σωστά ορισμένους ήχους, δυσκολεύεται να δημιουργήσει μικρές φράσεις και δεν κατανοεί απλές εντολές. Μεγαλύτερη προσοχή θα πρέπει να δώσουν όταν το παιδί σε ηλικία εώς 4 ετών δεν αρθρώνει σωστά όλους τους ήχους της γλώσσας, η ομιλία του δε γίνεται κατανοητή από τους άλλους και το ίδιο αδυνατεί να κατανοήσει σύνθετες εντολές. Όταν χρησιμοποιεί λίγα ρήματα, παραλείπει άρθρα και επίθετα, αποφεύγει τον πληθυντικό αριθμό και αδυνατεί να διηγηθεί τι έκανε στον παιδικό σταθμό.

 

Ποια λάθη των γονιών μπορεί να δημιουργήσουν δυσκολίες στην ανάπτυξη του λόγου του παιδιού;

Αρχικά θα ήθελα να διευκρινιστεί ότι ο καθένας προσπαθεί με τον τρόπο του για το καλύτερο του παιδιού του. Παρ’ όλα αυτά ως Λογοθεραπεύτρια συχνά διαπιστώνω κάποια λάθη των γονιών και των παππούδων που πιστεύουν πως με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα βοηθηθεί. Για παράδειγμα, διορθώνουν πιθανά λάθη στην ομιλία του παιδιού προκαλώντας του ενοχές. Να θυμάστε ότι το παιδί δεν είναι ότι δε θέλει να μιλήσει σωστά αλλά ότι δεν μπορεί. Επίσης, μιλούν «μωρουδίστικα» και επαναλαμβάνουν τη λανθασμένη ομιλία του παιδιού φέρνοντάς το σε δύσκολη θέση. Διακόπτουν το παιδί κατά τη διάρκεια της προσπάθειάς του να επικοινωνήσει ή το πιέζουν να μιλήσει όταν εκείνο ντρέπεται ή είναι κουρασμένο. Τα συχνότερα λάθη είναι η τιμωρία, η λεκτική αποδοκιμασία και η σύγκριση με άλλα παιδιά και ειδικότερα με τα αδέρφια, εφόσον υπάρχουν.

 

Πολλοί γονείς πιστεύουν ότι κάποιες αδυναμίες στο λόγο του παιδιού θα διορθωθούν μόνες τους με το πέρασμα του χρόνου. Ισχύει αυτό;

Το χρονικό περιθώριο έναρξης της Λογοθεραπείας είναι η ηλικία των τεσσάρων ετών, συνεπώς όταν ένα παιδί αυτής της ηλικίας δε μιλάει σωστά θα πρέπει οι γονείς να συμβουλευτούν κάποιον ειδικό.


«Ο γραπτός λόγος είναι η οπτικοποίηση του προφορικού, δηλαδή, όπως μιλάει το παιδί, με τον ίδιο τρόπο θα γράφει. Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικό μέχρι την είσοδό του στο σχολείο να έχει διορθώσει πιθανά λάθη στην ομιλία του για να αποφύγει μαθησιακές δυσκολίες».


Η Λογοθεραπεία έχει άμεσα αποτελέσματα ή χρειάζεται χρόνος;

Ο χρόνος ολοκλήρωσης του λογοθεραπευτικού προγράμματος εξαρτάται από το είδος της διαταραχής, την ανταπόκριση του παιδιού και τη δυνατότητα των γονέων για συνεργασία. Μπορεί να διαρκέσει από λίγους μήνες μέχρι μερικά χρόνια.


“Όπως σε κάθε θεραπευτική παρέμβαση, έτσι και στη Λογοθεραπεία θα πρέπει να υπάρχει διάθεση για συνεργασία. Και από την πλευρά του Λογοθεραπευτή υπομονή, αγάπη προς τα παιδιά και ευελιξία στην επίτευξη των θεραπευτικών στόχων. Το πιο σημαντικό όμως είναι η χημεία μεταξύ ειδικού, παιδιού και γονέων. Στη Λογοθεραπεία χρησιμοποιείται το θεραπευτικό παιχνίδι, όπου αυτό και μόνο κάνει τις συνεδρίες μια ευχάριστη διαδικασία για το παιδί.”

Στην αρχή